Policijska uprava splitsko-dalmatinska upozorava i
savjetuje građane da ne dijele svoje osobne podatke i
podatke o platnim karticama nepoznatim osobama i neovlaštenim
trgovinama i pozivamo da svaki sumnjivi način komunikacije
prijave policiji.
Naime, zaprimljena je prijava 67-godišnjaka koji je preko
društvene mreže stupio u kontakt s nepoznatom osobom radi
kupovine artikla, nakon čega je osoba od njega tražila podatke
što je i učinio, odnosno poslao je broj svoje
bankovne kartice i kod za autorizaciju koji je dobio
od banke.
Nakon što mu je nepoznata osoba nekoliko puta rekla da ponovi slanje koda, oštećeni je svaki put osobi slao kod, ali je ubrzo shvatio da je prevaren jer je s njegovog računa u nekoliko navrata podignuto više od desetak tisuća kuna. U odnosu na događaj kriminalističko istraživanje je u tijeku.
Kako sigurno online kupovati i/ili prodavati?
U posljednje vrijeme sve su češće prijevare na raznim web stranicama na kojima se oglašavaju prodaje različitih proizvoda i usluga. Prodavatelji usluga u takvim situacijama mogu postati žrtve prijevara u slučaju da povjeruju da lažni kupac doista želi kupiti njegovu robu, odnosno proizvod ili uslugu.
U takvim slučajevima, lažni kupac traži od prodavatelja sigurnosne podatke s njegove kartice koje kasnije taj navodni kupac, odnosno prevarant može zloupotrijebiti u cilju stjecanja financijske koristi. Prevaranti će oglašavati proizvode/usluge koje ili ne postoje ili nisu njihove da bi ih prodavali.
Uvjerit će vas u izravno plaćanje na njihov račun, ali vam roba
nikada neće stići. Prije nego li se odlučite na kupovinu putem
interneta, istražite prodavatelje kako biste bili sigurni da su
pouzdani i izbjegavajte one s lošim ocjenama. Inzistirajte na
tome da vidite visokovrijednu robu prije plaćanja.
U nastavku vam donosimo nekoliko preporuka za sigurnu
kupovinu/prodaju i zaštitu vaših kartičnih podataka:
- Ako objavljujete oglas za prodaju nekog proizvoda ili usluge na internetskom oglasniku, za uplatu na vaš račun zainteresiranom kupcu nikada ne šaljite broj kartice, datum važenja ili CVV/CVC broj s poleđine kartice! Nikada ne šaljite fotografiju obje strane svoje kartice (prednju i stražnju stranu).
- Kako bi kupac izvršio uplatu na vaš račun, NIJE potrebno autorizirati karticu putem 3D-Secure programa te isto tako nemojte odgovarati na poslane poveznice u kojima se od vas traži da unesete podatke o kartici ili podatke o limitima po svojim karticama.
- Prije objave samoga oglasa za svoje usluge ili proizvode, pomno pročitajte i sigurnosne smjernice koje se nalaze na istome.
- Ako vas zainteresirani kupac kontaktira s namjerom da kupi vaše usluge ili proizvode, za uplatu koju trebate zaprimiti dovoljno je da kupcu pošaljete IBAN svog računa.
- Koristite mobilni uređaj te stolno ili prijenosno računalo koje je zaštićeno najnovijim sigurnosnim softverom.
- Koristite online trgovine iz Hrvatske ili drugih članica Europske unije-veće su šanse da možete riješiti moguće probleme.
- Provjerite prodavatelja prije nego otkrijete svoje kartične podatke putem interneta ili putem telefona. Provjerite uvjete poslovanja internetske trgovine. Pažljivo proučite uvjete plaćanja, dostave, reklamacija i povrata.
- Kartične podatke unosite samo na sigurnim stranicama – potražite \’https\’ na početku adrese internetske stranice te sličicu neotključanoga lokota pored trake za adresu (\’s\’ kao secure ili siguran, a ne s uobičajenim \’http\’).
- Nikome ne otkrivajte lozinke, čak niti putem telefona. Vaša vas banka nikada neće tražiti PIN ili lozinku.
- Budite oprezni kada koristite internet u kafićima ili ste aktivni na forumima, virtualnim sobama za chat ili društvenim mrežama – prevaranti ih često koriste kako bi otkrili vaše osobne podatke.
- Izbjegavajte korištenje opcije automatskoga dopunjavanja i ispunjavanja obrazaca na internetu. Prevaranti vrlo jednostavno mogu pristupiti takvom programu.
- Pripazite na lažne e-poruke (phishing) financijskih institucija u kojima se od vas traži da potvrdite podatke o računu. Takve e-poruke prijavite institucijama od kojih navodno dolaze kako biste pomogli u razotkrivanju prevaranata. Banke nikada od svojih korisnika ne traže potvrdu putem e-poruka.
- Redovno ažurirajte antivirusni program i postavke vatrozida na računalu.