Tako će, nakon gotovo devet godina, na sud doći jedan od najkontroverznijih slučajeva u povijesti domaćeg ratnog zrakoplovstva, s obzirom na dužinu trajanja istrage, ali i intrige oko moguće krivnje što su se do sada pojavljivale u javnosti.
Istraga protiv tehničara
Naime, više od pet godina pod istragom zbog ove nesreće bila su četvorica tehničara Zrakoplovno-tehničkog zavoda koji su uređivali letjelicu, te u nju postavili spužvu što je poremetilo aerodinamičnost te kumovalo padu. No, lani je protiv njih istraga obustavljena, a postupak je nastavljen protiv Garića koji, međutim, cijelo vrijeme tvrdi da nije kriv.
Sada će ipak odgovarati zbog općeopasne radnje kojom su u opasnost dovedeni život, imovina i sigurnost prometa. Kako stoji u optužnici što ju je danas podiglo Općinsko državno odvjetništvo u Velikoj Gorici, Garić tog dana, kada je oko 15.24 polijetao na heliodromu vojarne 204. vukovarske brigade nije to učinio pravilno. Naime, trebao je letjelicu vertikalno podići na tri do pet metara, kako stoji u uputama za upravljanje helikopterom, a on je zalebdio na svega trideset centimetara. Tada je učinio još jedan propust, nije počeo na vrijeme spuštati helikopter, kako bi pokušao prisilno sletjeti.
Izgubio kontrolu
"Zbog toga je izgubio kontrolu nad helikopterom koji je udario u konstrukciju hangara i pao na zemlju. U ovom događaju tri osobe smrtno su stradale a dvije su zadobile teške tjelesne ozljede", stoji u dokumentu što ga je odvjetništvo uputilo Općinskom sudu u Velikoj Gorici. Na tom je sudu ovaj slučaj završio nakon što je istraživan i u Vukovaru i u Zagrebu.
Garić je tijekom dosadašnjeg postupka izjavljivao da je s tim helikopterom i ranije imao problema, a čuo je i da su se drugi piloti žalili na njega. Za sve je krivio upravo preinake koje su na letjelici napravljene u ZTZ-u.
Tim helikopterom vojno izaslanstvo stiglo je tog dana na pogreb vukovarskog heroja, ratnog zapovjednika Trpinjske ceste, pukovnika Marka Babića. Među putnicima su bili i tadašnji zamjenik načelnika glavnog stožera Slavko Barić, te umirovljeni general Damir Krstičević.
Štiti li netko 'krupnije ribe'?
Garićev odvjetnik čija bi odgovornost mogla pasti u zastaru. Naglasio je da u sustavu HRZ-a postoje ljudi kojima se neće suditi, iako su naredili i odobrili preinaku helikoptera i njegovo puštanje u promet bez procedura, dozvole za letenje i adekvatne obučenosti pilota, a što je rezultiralo nesrećom.
Kustura primjećuje kako su istražitelji uvažili samo vještačenja koja terete pilota, iako on nije mogao biti kriv što je netko u sustavu ratnog zrakoplovstva dopustio da se kroz razne nadogradnje i uvođenje klimatizacijskog uređaja helikopter optereti s tisuću kilograma više tereta, te da za upravljanje preinačenim helikopterom HRZ nema nikakav simulator ni upute za upravljanje.
"Upute na koje se poziva državno odvjetništvo odnose se isključivo na izvorni, nepreinačeni helikopter MI8 MTV. To znači da će se suditi pilotu te kao i u mnogim drugim predmetima zaštititi ‘krupnije ribe’ u sustavu i u konkretnom slučaju kupiti vrijeme da njihova odgovornost padne u zastaru”, istaknuo je Kustura.