OPASNA IGRA /

Za zasljepljivanje pilota laserima kazna i do 15.000 kuna

17.5.2015.
10:41
VOYO logo

U prosloj godini Agenciji za istrazivanje nesreca u zracnom, pomorskom i zeljeznickom prometu prijavljeno je ukupno 26 dogadaja ugrozavanja sigurnosti viona laserom od cega ih se cak 24 dogodilo na podrucju Hrvatske, a dva u inozemstvu.

Tu se radi o dva hrvatska aviona, jednom u kojem je pilot bio zaslijepljen laserom u Tel Avivu, a drugi u Bruxellesu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ometanje pilota zrakoplova u fazi slijetanja i prilaska zracnoj luci je potencijalno opasna radnja buduci da moze imati utjecaj na sigurnost letenja, znaci na radnje koje pilot priprema i radi u zavrsnici. To nije igra, niti zabava, kao ni ispitivanje mogucnosti igracaka, lasera ili bilo kakvih svjetlosnih snopova kojima bi se vidjela mogucnost djelovanja na udaljenost nego to potencijalno moze biti vrlo opasna radnja i imati svoje posljedice. Za tako nesto se snosi i odredena odgovornost koja je sada zakonski regulirana kroz prekrsajne odredbe", upozorava Mate Melvan, voditelj sluzbe prihvata i otpreme u Zracnoj luci Split dodajuci kako posada aviona ima obvezu i duznost prijaviti svako takvo ometanje laserom.

U Hrvatskoj se prosle godine pilote zasljepljivalo laserom na podrucju Zagreba, Splita, Dubrovnika, Zadra, Osijeka, Fazane, Pule, Vira, Korcule te Hvara. Najvise dogadaja ugrozavanja sigurnosti zrakoplova laserom dogodilo se u kolovozu (31 posto) te u rujnu (27 posto), dok je ucestalost po ostalim mjesecima – osam posto u studenom, po sedam posto u lipanju i srpnju te cetiri posto u veljaci, travnju, svibnju i listopadu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U Agenciji za istrazivanje nesreca u zracnom, pomorskom i zeljeznickom prometu za Hinu otkrivaju kako se najveci dio ugrozavanja sigurnosti aviona laserom u 2014. dogodio u prilazu zracnim lukama (65 posto), 15 posto ih je bilo prilikom penjanja zrakoplova, 12 posto za vrijeme slijetanja te cetiri posto na ruti.

Unatoc brojkama koje dovoljno govore o ozbiljnosti pojave u Agenciji tvrde da u ni jednom od navedenih dogadaja nije bio ugrozen zivot putnika.

Ometanje pilota laserom u Hrvatskoj je postalo prekrsaj tek izmjenama Zakona o zracnom prometu 2013. U tom zakonu stoji da u slucaju otkrivanja pocinitelja policija podnosi obavijest o pocinjenom prekrsaju Ministarstvu prometa koje je potom nadlezno za daljnje postupanje i prekrsajno procesuiranje. Novcane kazne za takve prekrsaje se krecu od 5000 do 15.000 kuna.

Da laseri nisu bezazleni pokazuje i primjer iz okolice Pule gdje je prije vise od deset godina na jednom disco-klubu bio montiran laser koji je ubrzo skinut na zahtjev vojnog zapovjednistva jer je svojim zrakama ugrozavao zracni promet i slijetanje vojnih i civilnih aviona u Pulu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ocito je kako je zasljepljivanje pilota laserima novi nacin ugrozavanja sigurnosti letenja s kojom se suocio citav svijet.

Tako su, primjerice, 2013. na letu iz Juzne Koreje do San Francisca u SAD-u dvije osobe poginule, a 168 ih je ranjeno, kada je pilota aviokompanije Asiana Airlines na 150 metara iznad tla zaslijepio laser.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U nekim se zemljama stoga razmislja i da se takvo nedjelo izjednaci s teroristickim cinom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo