Internet je postao vrlo privlačan za kibernetičke kriminalce. Napadači se koriste vrlo profinjenim trikovima i obećanjima kako bi od vas izvukli novac ili vrijedne financijske informacije. Prijevare u kojima glavnu ulogu igraju davno preminuli rođak ili nigerijski princ nisu više jedini trikovi zanata. Taktike koje koriste kibernetički kriminalci postaju sve inovativnije i teže za otkriti. Od pretvaranja da su voditelj vaše organizacije do toga da su zainteresirani za romantičnu vezu, online prevaranti današnjice učinit će sve što je potrebno da dobiju što žele, a to je vaš novac i/ili bankovne podatke, upozoravaju već dosta dugo iz Ministarstva unutarnjih poslova.
Gotovo svakodnevno se javljaju građani koji su prevareni na internetu ili društvenim mrežama što od 'američkih vojnika u ratnim zonama', što od lažnih ponuditelja 'povoljnih kredita', što od osoba od kojih su nešto kupovali, a unatoč tome što su to i platili, kupljeno nisu nikada dobili.
No, već neko vrijeme ne prijeti opasnost samo onima koji nešto kupuju već i onima koji prodaju. Tako je nedavno djevojka iz Makarske ostala bez nekoliko tisuća kuna kada je putem interneta prodavala mobitel. Umjesto da zaradi, pokradena je.
Naime, navodni kupac je zatražio podatke o bankovnoj kartici 23-godišnjakinje koja je te podatke potom unijela na poveznicu koju je nepoznata osoba dostavila. Naknadnim pregledom internet bankarstva utvrdila je da je s njenog računa isplaćen iznos od nekoliko tisuća kuna.
Zagrepčanin 'trebao' platiti 750 kuna za kolica koja prodaje
Više sreće imao je Zagrepčanin Ivan B. koji je prodavao dječja kolica. Točnije, kolica za blizance.
"Na oglas mi se javila žena koja je mi je u messenger poslala poruku i pitala jesu li kolica još dostupna. Odmah mi je sve to bilo sumnjivo jer je na Facebook profilu bila predstavljena kao ženska osoba, a već u prvih nekoliko poruka govori o sebi malo u muškom malo u ženskom rodu", priča za RTL. hr Ivan B.
Bilo mu je jasno da je očito riječ o Google prevoditelju u porukama, ali ipak je nije želio odmah isključiti.
"U jednom sam trenutku sam čak pomislio da možda dugi niz godina radi u inozemstvu pa je jezik pomalo zaboravila, a želi kupiti kolica za unučad koja su rođena u Hrvatskoj", priznaje.
No, kako se dopisivanje nastavilo, bilo mu je sve jasnije da je ipak u pitanju Google prevoditelj, a osoba s druge strane je ništa drugo doli prevarant.
"Nakon što smo se dogovorili oko 'prodaje', kazala mi je kako će sutradan po kolica doći dostavljač Fedexa po njih i donijeti mi novac. Ponudio sam joj da dovezem kolica osobno ako je i ona iz Zagreba, ali je inzistirala na Fedexu", priča Ivan.
Tada je zatražila njegov e-mail kao bi ga 'Fedex' mogao obavještavati o isporuci.
"Stigao mi je ubrzo nekakav mail, navodno od Fedexa. Pisalo je da ja trebam uplatiti 750 kuna kao garanciju isporuke, ali da će mi taj novac biti nadoknađen pri preuzimanju kolica kada mi dostavljač donese i novac za njih. Odmah sam rekao da to tako neće ići. Već mi je bilo jasno da se radi o prijevari, ali sam pustio još malo da vidim dokle će ići", priznaje.
No, prevarantica (ili prevarant) nije odustajala. Nakon toga je krenula s prijetnjama tužbama.
"Rekla je da Fedex već podnio tužbu protiv mene zbog prijevare te da se sam prijavim policiji i olakšam uhićenje. Bilo mi je smiješno kako su u tako kratkom roku već i tužbu uspjeli podići, ali znam da je najvjerojatnije mislila na prijavu policiji, ali Googl translate nije baš bio precizan", kroz smijeh će Ivan koji je s pričom izašao u javnost jer je svjestan što se sve događa i koliko je ljudi najvjerojatnije nasjelo na ovakvu priču.
"Tada sam joj rekao da se na krivog namjerila i neka me ostavi na miru. Nakon što je nastavila inzistirati te mi 'pojasnila' da me čeka kazna od 95 tisuća kuna i 5 godina zatvora, naprosto sam ju blokirao", prepričao je Ivan za RTL.hr.
Upozorenje policije
Najučinkovitija obrana od ove vrste prijevara je obrazovanje
potencijalnih žrtava – a to može biti svatko od nas na internetu.
Podizanje svijesti u društvu kako identificirati takve prijevarne
tehnike učinit će korisnike i njihove financije
sigurnijima.
Stoga proučite informacije o sedam najčešće korištenih
financijskih online prijevara i kako ih izbjeći:
- CEO prijevara / direktorska prijevara: varalice se pretvaraju da su vaši šefovi ili nadređeni u organizaciji i prijevarom vas navode da uplatite novčani iznos na lažni račun ili da neovlašteno doznačite novce s poslovnog računa.
- Prijevara s računima: varalice se pretvaraju da su vaši klijenti/dobavljači i navode vas da platite buduće račune na drugi bankovni račun.
- Krađe identiteta
- Vishing - Krađa identiteta pozivom: Telefonska prijevara u vas kojoj prevaranti zovu i pokušavaju navesti da otkrijete svoje osobne, financijske ili sigurnosne podatke ili da im uplatite novčana sredstva.
- Phishing - Mrežna krađa identiteta lažnim porukama e-pošte: Prevaranti vam šalju lažne poruke e-pošte kojima vas pokušavaju navesti na dijeljenje osobnih, financijskih ili sigurnosnih podataka.
- Smishing - Krađa identiteta SMS-om: Pokušaj je prevaranata da dođu do osobnih, financijskih ili sigurnosnih podataka putem tekstualne poruke.
- Krivotvorene mrežne stranice banaka: koristi se lažna e-pošta banke s poveznicom na krivotvorenu mrežnu stranicu. Jednom kada kliknete na poveznicu, koriste se razne metode prikupljanja vaših financijskih i osobnih informacija. Stranica izgleda kao i prava mrežna stranica uz nekoliko malih razlika.
- Romantične prijevare: varalice se pretvaraju da su zainteresirane za romantičnu vezu. One se obično događaju na mrežnim stranicama za upoznavanje, a varalice često koriste društvene medije ili e-poštu za uspostavljanje kontakta.
- Krađa osobnih podataka: vaše osobne informacije prikupljaju se kroz kanale društvenih medija.
- Investicijske prijevare i prijevare u online kupovini: navede vas da mislite da ste na tragu pametnog ulaganja … ili vam daju izvrsnu lažnu online ponudu.