Ova godina je mogla biti dobra za njemačke proizvođače automobila. Udruga automobilske industrije se na koncu godine može pohvaliti kako su ovdašnji proizvođači 2015. proizveli više od 15 milijuna automobila, od čega 5,7 milijuna u pogonima u Njemačkoj. Do rujna je promet porastao za jedanaest posto i dostigao 300 milijardi eura. Samo Nijemci su kupili četiri posto više automobila i do kraja godine bi trebalo prvi puta biti pušteno u promet 3,17 milijuna novih vozila. To se odrazilo i na broj zaposlenih u tom sektoru koji je premašio 800 tisuća.
Ova godina je mogla biti odlična za proizvođače makar prognoze za slijedeću, 2016. nisu tako dobre. Tako predsjednik udruge njemačkih proizvođača automobilske industrije Matthias Wissmann upozorava kako je tržište zasićeno, konkurencija sve žešća, a političko stanje je napeto. Ipak i slijedeće godine očekuje da će biti proizvedeno još više novih automobila za oko dva posto i da će preko 78 milijuna automobila naći svog kupca.
Posljedice skandala s dizelom
Njemačku automobilsku industriju zato manje muče godišnje bilance koliko manipuliranje rezultata analize ispušnih plinova kakvo je provodio Volkswagen. O tome se već govori kao o Dieselgate - aluzija na skandal Watergate koji je srušio američkog predsjednika Nixona - i tu nije samo problem narušenog ugleda VW-a, priznaje Wissmann: "Ova zlouporaba je dovela do gubitka povjerenja i prema tom koncernu, prema čitavom automobilskom sektoru, a ne na kraju i u čitavu tehnologiju dizelskih motora."
On se trudi ograničiti taj skandal samo na koncern Volkswagen i tvrdi kako po pouzdanim podacima - a sad je bilo i vremena provjeriti - takvih rabota nije bilo kod drugih proizvođača. Stoga i odbija nekakvu kolektivnu krivnju svih proizvođača dizel vozila, a činjenica jest i da kupci i dalje rado kupuju takva vozila i kako gotovo polovica novih automobila u Njemačkoj troši dizel. Doduše konačan sud o ponašanju mušterija u Europi želi dati kada godina prođe, ali upozorava i kako se već i po zahtjevima za zaštitu klime jedva možemo odreći dizel vozila. Jer oni troše oko petine manje goriva, a njihova emisija CO2 je za oko 10% manja.
Predsjednik udruge njemačkih proizvođača automobila podsjeća kako, kada bi svi dizelaši bili benzinci, prosječna emisija ugljičnog dioksida novih automobila nipošto ne bi bila kao što je sada, ispod 130 grama CO2 po kilometru. Povrh toga, njemački proizvođači dobro zarađuju na dizel vozilima. I u zapadnoj Europi je svaki drugi novi automobil dizel, a svaki drugi novi dizelaš je proizveden u njemačkim koncernima. U međuvremenu čak i proizvođač sportskih automobila Porsche 39% svojih novih automobila isporučuje sa dizelskim motorima.
Ipak, stručnjak za automobilsku industriju Ferdinand Dudenhöffer sa sveučilišta Duisburg-Essen smatra kako se sretni dani proizvođača dizelskih automobila primiču kraju. Razlog tome su sve oštriji europski propisi o zaštiti okoliša, a povrh toga i drugačije mjerenje vrijednosti (Real Drive Emissions) kako bi se spriječile manipulacije kakve je činio Volkswagen. Ali to će pogoditi i sve ostale proizvođače jer i njihove vrijednosti mnogo više odstupaju od propisanih nego što je dozvoljeno, čak i po standardu Euro 6.
Koliko dugo će se dizel još isplatiti?
Sve u svemu, proizvođači dizelaša će slijedećih godina morati uložiti goleme iznose u razvoj takvih motora i to će se onda odraziti i na njihovoj cijeni. Utoliko i predsjednik uprave BMW-a Harald Krüger najavljuje kako će "u budućnosti doći trenutak" kada se razvoj dizela više neće isplatiti jer će automobili biti previše skupi. Zato BMW sve više polaže na električne automobile i u skoro doba će ponuditi još više modela vozila na električni pogon.
U segmentu električnih vozila su u proteklom razdoblju njemački proizvođači su možda u prošlosti bili tromi, ali predsjednik udruge proizvođača Wissman tvrdi kako su daleko odmakli da i tu osvoje primat na tržištu. Na najvećim tržištima električnih automobila u Europi, u Nizozemskoj i Norveškoj su njemački proizvođači na prvom mjestu sa 59, odnosno 55 posto udjela na tržištu, a i na domaćem tržištu uvjerljivo vode. Na najvećem, američkom tržištu električnih automobila su udio povećali sa 8 na čak 20 posto.
No da bi njemački proizvođači doista zasjeli na prvo mjesto trebaju i kupci u Njemačkoj biti motivirani da kupuju takve automobile. A takve poticaje, žali se predsjednik udruge njemačkih proizvođača automobila, političari u Berlinu još uvijek odbijaju. Određeni poticaji u njemačkoj postoje, ali to je još uvijek nedovoljno da bi se isplatila kupnja tako skupog vozila. A bez domaćeg tržišta, žali se Wissmann, "još niti jedna zemlja nije postala vodeća na svjetskom tržištu."