Tijekom 2016. godine na redovnom je tehničkom pregledu utvrđena neispravnost na 359.749 osobna automobila. Od toga je kod 174.228 automobila neispravna bila svjetlosno-signalna oprema (48.43% neispravnih automobila), navodi Goran Pejić iz Centra za vozila Hrvatske, pomoćnik uprave za tehničke poslove, Na 144.091 automobila utvrđena je neispravnost na kočnom sustavu (40,05% neispravnih). Kod 79.417 automobila problem je bio na kotačima, pneumaticima ili ovjesu (22.07%). Na EKO-testu palo je 64.365 automobila (17,89% neispravnih).
Tri problema vozila u Hrvatskoj
Oko 23 posto osobnih automobila u Hrvatskoj tehnički pregled - najvažniji godišnji ‘ispit’ - ne položi iz prvog pokušaja, za taj postotak tri su glavna krivca: hrvatski vozni park u prosjeku star 13,76 godina, odnosno 12,76 godina računamo li samo osobne automobile; vozila se slabo održavaju u servisima a najbanalniji je razlog to što prosječni hrvatski vozač ne zna što bi na automobilu trebalo pregledati prije odlaska na tehnički pregled.
Većina vozača na automobilu ne pregledava ništa ili gledaju samo ulje i tlak u gumama Zato je Pejić za Večernji izdvojio što sve vozač može napraviti prije izlaska na tehnički pregled.
Često se zanemare papiri i pločice
Najlakši dio tog posla svakako je provjera dokumentacije o vozilu odnosno prometne dozvole. Slijedi provjera stanja i pričvršćenosti registarskih pločica.
"Pločice ne smiju biti oštećene, ne smiju sadržavati nikakve dodatne oznake, moraju biti čvrsto pričvršćene na vozilo - pojasnio je G. Pejić. Provjeriti treba i je li sve na broju u kutiji prve pomoći te imate li trokut za označavanje vozila, kao i vatrogasni aparat (za aute koji ga moraju imati). "Provjeriti treba i unutrašnjost i kontrolnu ploču automobila. Sustav provjetravanja i klimatizacije vozila mora biti funkcionalan, kao i svi pojasevi za vezivanje. Rade li brisači, kakve su gume Signalne se lampice nakon pokretanja vozila moraju ugasiti. Vozač sam može provjeriti i funkcionira li ručna kočnica, te jesu li ispravna svjetla (žarulje) i svjetlosni signali vozila" upozarava Pejić.
Gleda se i pranje vjetrobrana
Vjetrobranska stakla i funkcionalnost sustava za pranje vjetrobrana također treba prekontrolirati, kao i pneumatike i karoseriju vozila. "Konkretno, gume ne smiju biti oštećne ni istrošene ispod TWI oznake, njihova dimenzija mora odgovarati prometnoj dozvoli, na istoj osovini lijevi i desni pneumatici moraju biti jednaki" pojašnjava Pejić i nastavlja: "Kod provjere upravljanja vozač treba znati da kolo upravljača ne smije imati veliki zazor. Ono mora biti u pravilnom položaju kod pravocrtnog gibanja, mora se zakretati bez povećanog otpora"
Provjera kočnog sustava uključuje vizualni pregled elemenata kočnog sustava. "Razina kočne tekućine mora biti iznad oznake minimuma, ne smije biti nikakvog curenja iz cjevovoda, gumena obloga na papučici kočnice mora biti cjelovita " nabraja Pejić te nastavlja: "Provjeriti treba i motorni prostor. Motor i kutija mjenjača ne smiju propuštati ulje, razina ulja u motoru mora biti iznad oznake minimuma, provjeriti treba i stanje te razinu rashladne tekućine".
Sve bi vozač trebao znati sam
I, konačno, provjeriti treba stanje ispušnog sustava. "Nikakvo propuštanje na ispušnom sustavu nije dopušteno, kao ni oštećenja prigušnog lonca koja izazivaju dodatnu buku" kaže Pejić i zaključuje da bi sve navedeno svaki vozač trebao znati prekontrolirati na svom automobilu. Ako nešto od toga ne znate, vjerojatno je to zato što nikad niste ni pokušali. Za ove provjere nije potrebno znanje mehaničara, već - uz malo dobre volje - samo osnovno razumijevanje proizvoda kojeg svakodnevno koristite.