Kroz život se često prisjećamo nekih davnih i prošlih vremena. Na prošlost nas podsjete ljudi, mjesta, okusi, mirisi, a nerijetko i automobili. Moja sjećanja na prošla, ponekad i puno bezbrižnija vremena, često su vezana upravo uz automobile.
Da me primjerice pitate što rođak Dragan vozi danas, ne bih znala reći. Ali nekada davno, vozio je Fiat Tipo plave boje. Lijep je to bio auto - očuvan, s posebnim navlakama na sjedalima da se ona slučajno ne bi oštetila. Prednja maska Draganovog Tipa bila je jednostavna – kockasta svjetla sprijeda, a u se sredini savršeno simetrično nizalo pet ukoso postavljenih crta koje su tvorile prepoznatljiv Fiatov logo. Dizajnerski je Tipo tih davnih godina prošlog stoljeća bio jako jednostavan - nekako kvadratičast, a opet simpatičan.
Fiat Tipo rođen je 1988. godine, a godinu dana nakon što se počeo proizvoditi, proglašen je Europskim automobilom godine. Prodavao se diljem svijeta, a sjajnu prodaju bilježio je i u Hrvatskoj.
Ovaj kompakt proizvodio se do 1995. godine, a 20 godina nakon toga, točnije 2015. godine, Fiat ga je odlučio ponovo vratiti na tržište. No, novi Tipo primijenio se izgledom. Njegova karoserija više nije kockasta. Talijani, ti maheri dizajna, od Tipa su napravili "seksi" kompakt, gotovo pa neusporediv s kultnim modelom kojeg se sjećamo s početka 90-ih godina. A jedan takav, "seksi" model novog Tipa, nedavno smo imali prilike isprobati i u rubrici "Ženski kut".
Sve na svom mjestu
Po povratku na automobilsku scenu, Tipo je opet oduševio struku te je 2016. godine nagrađen titulom "Best Buy Car of Europe". U međuvremenu, auto je doživio i redizajn te je malo "narastao". Prateći trendove kupaca koji u zadnje vrijeme preferiraju crossovere, nastao je Tipo Cross, model koji je 4 centimetara povišeniji od modela povratnika.
Novi Fiat Tipo Cross sprijeda djeluje robustno, dok straga izgleda kompaktno. Oko kotača se nalazi zaštitna plastika koja štiti karoseriju, a robustni izgled pojačavaju krovni nosači u crnoj boji, kao i pomalo nabrijana prednja maska na kojoj više nije pet crta, već natpis FIAT.
U unutrašnjosti automobila sve je na svom mjestu. Kabina je jednostavna, a kao i samo rukovanje ovim automobilom. Naime, sve važne funkcije koje vam trebaju u vožnji nalaze se na vidljivim mjestima te su odmah pri ruci. U ovom automobilu neće vam se dogoditi da sumanuto tražite neke tipke te se ubijate od kompliciranih radnji. Naprotiv, sve ćete pohvatati u pet minuta pa će vožnja ovog automobila odmah od starta biti jako ugodna i jednostavna.
Vozačev displej jako je jednostavan, nekima bi mogao djelovati čak malo zastarjelo, a oko njega se nalaze analogni instrumenti. No, iznenadit će vas, kao što je iznenadila i mene, količina informacija koja se može pratiti na tom malom displeju. Valja istaknuti da je u većim paketima opreme vozačev diplej u potpunosti digitalan. Glavni ekran dimenzija je 7 inča, a na njemu se također nalaze sva čuda moderne tehnologije. Svoje pametne telefone možete povezati bežično putem aplikacija Apple CarPlay i Android Auto, a od ostalih novotarija tu su DAB radio, navigacija i slične opcije.
I glavni ekran je, kao i sve, jednostavan za korištenje, a do važnijih funkcija brzo se dolazi preko prečaca. I kod njega je slučaj kao i s vozačevim displejem - u višim paketima opreme dolazi i veći ekran dimenzija 10 inča.
Osobno mi se na glavnom ekranu najviše svidjela opcija praćenja vožnje, gdje vam u realnom vremenu auto pokazuje potrošnju. To mi je bilo jako zanimljivo, posebice za vrijeme gužvi u gradu, a super je i kada idete na neku dužu relaciju jer možete vidjeti kakva je potrošnja u pojedinim uvjetima.
Ono što me jako pozitivno iznenadilo je puno sigurnosne opreme koju Tipo ima, što je svakako pohvalno za ovu klasu automobila. Primjerice, osim što će vas na dolazak vozila u mrtvom kutu upozoriti svjetlom na retrozivoru, čut ćete i zvučni signal. Meni osobno to je bilo super, puno zgodnije od samog svjetlosnog signala. Zvučno upozorava i na pješake i bicikliste koji se nađu ispred vas, ali i kada netko nailazi u trenutku kada vozite u rikverc.
Tipo Cross može se pohvaliti i velikim prostorom za skladištenje stvari. Njegov prtljažnik među većima je u klasi, zapremine 440 litara, a u njemu se nalazi i rezervna guma.
Jako prihvatljiva cijena
Želite li ovaj automobil, možete birati između benzinaca i dizelaša s poznatim Multijet motorom koji jako malo troši. Naš testni model bio je osnovni benzinac s jednolitrenim motorom i tri cilindra, snage 100 konja. Iako manji, motor mu je jako živahan te ga je zabavno stiskati i malo življe voziti.
Za ugodniju vožnju gradom, preporučam da upalite CITY gumb za volan. Ova opcija poznata je i iz nekih prijašnjih Fiatovih modela, a sjajno će vam poslužiti primjerice kod parkiranja. Što se autoceste tiče, i tamo se vrlo dobro snalazi, no iznad 130 km/h ćete ga čuti jer će biti nešto glasniji.
Tjedan u kojem sam testirala Fiat Tipo Cross bio je poprilično gužvovit u gradu, a potroošnja u tim uvjetima vrtjela se između 8 i 8,4 litara. No, na otvorenoj cesti druga priča, a potrošnja se tamo spustila na izrazito niskih 5,4 litara.
Tipo je uvijek bio priuštiv automobil, a prihvatljosti se nije odrekao niti sada. Cijene mu startaju već od 21.500 eura, a cijena našeg testnog modela iznosi 23.000 eura. Zauzvrat dobivate praktičan kompakt/crossover koji će vas super služiti u svakoj prilici. S ovim automobilom stres je nepoznata riječ. Bilo da ga vozite po autocesti ili da zapnete s njim u gradskoj gužvi pa 10-ak kilometara prolazite 45 minuta kao što se dogodilo meni, Tipo će se super snaći u svim situacijama.
Njegova najveća čar i draž skrivaju se u njegovoj jednostavnosti. Možda će vam na prvu ovaj auto izgledati pomalo dosadno, no Tipo Cross je sve osim dosadnog automobila. U njemu ima opcija kojih nećete naći niti u puno skupljim automobilima, a koje će vam biti od velike koristi u vožnji.
Povratak ove legende zapravo je bio pun pogodak na tržištu automobila. Puno ljepši, bolji i moderniji, s pregršt sjajnih opcija koje se skrivaju u njemu, Tipo Cross je zaista "best buy" ako tražite auto koji nije premalen, a opet je zericu veći kao kakvi crossover.
I za posao, i za obitelj, i za otići s njim na more i izlet – za sve je to novi Tipo Cross, jednostavan i funkcionalan auto po mjeri čovjeka u svakoj životnoj prilici.
Specifikacije
Fiat Tipo Cross 1.0 GSE
Paket opreme: Cross Entry
Motor: Benzin, 3 cilindra, 999 cm3
Pogon: Prednji
Snaga: 100 KS
Okretni moment: 190 Nm
Ubrzanje 0-100: 12,2 sek
Maksimalna brzina: 192 km/h
Mjenjač: Ručni, 5-stupnjeva
Prosječna potrošnja na testu: 8,4 l/100kmCO2: 137 g/km
Cijena osnovnog modela: 21.488 eura
Cijena testnog modela: 23.000 eura
Ostale testove automobila provjerite u našoj stalnoj rubrici Ženski kut.