Možete ne voljeti električne automobile, možete biti skeptični prema njima, ali jednu stvar ne možete – reći da ovi automobili nisu zabavni. Svaki novi električni model koji nam dođe na test u rubriku "Ženski kut" samo nam dodatno potvrdi tu činjenicu, a isto se dogodilo i nedavno kada nam je na test stigla električna Cupra Born.
Nakon što su napravili fantastični SUV Cupru Formentor koji je svojim izgledom, ali i performansama, zaludio svijet, stigao je red i na njihov drugi model, pa odmah električni. Iako je riječ o dva potpuno različita automobila, Formentor i Born imaju jednu zajedničku stvar, a koja će, izgleda, biti svojevrsni Cuprin "potpis" – oba automobila jako su atraktivna te svojim futurtističkim dizajnom plijene pažnju na cesti.
Futuristički dizajn koji plijeni pažnju
Na tržištu se Born pojavio 2021. godine te izgleda identično kao koncept koji je predstavljen dvije godine ranije, 2019. U Hrvatsku je ovaj model stigao 2022. godine.
Cupra Born je hatchback koji izgleda kao da je došao iz budućnosti. Kad sam stala ispred njega, prva riječ koju sam izustila bila je "WOW", a ono što me odmah privuklo je njegova Aurora plava boja s 3D efektima.
Karoserija se dodatno ističe zbog oštrih linija i rose gold detalja, a ono što nikome neće promaknuti je logo brenda, koji malkice podsjeća na znak nekog od brojnih Marvelovih superheroja. Sprijeda su zanimljiva i LED svjetla koja imaju točkice sa strane (Cupra kaže da izgledaju kao nos morskog psa), a straga se nalazi velika LED lajsna i difuzor, koji je realno nepotreban, ali izgleda precool. Također, ne smijemo zaboraviti spomenuti i spojler, koji dodatno ističe stražnji dio.
Primijetit ćete da je položaj za volanom nešto viši nego inače kod sportskih automobila, a razlog toga je što su u podu baterije. Kad smo već kod sjedenja, u duhu održivosti i brige za okoliš, sjedala u Cupri napravljena su od recikliranog materijala, odnosno smeća koje je pronađeno u ribarskim mrežama.
Osim malo neuobičajenog položaja sjedala, vjetrobransko staklo nalazi se dosta daleko od vozača. Tu su i dva nosača krova, a sve skupa će vam možda iznutra izgledati kao da se vozite u monovolumenu. No, postoji jako dobar razlog tome – aerodinamika, a time se dobila manja potrošnja, odnosno veći doseg.
Tehnološki napredan glavni ekran
Ispred vozača smješten je mali displej na kojem se mogu pratiti sve relevantne informacije u vožnji, a određene informacije vidjet ćete tijekom vožnje i na head-up displeju. Dok je vozačev displej dosta jednostavan, tehnološki puno napredniji je glavni ekran. Dimenzija je 12 inča te je zapravo riječ o jednom od boljih ekrana koje smo imali prilike isprobati u automobilima koje smo do sada testirali.
Lagano je zakrenut prema vozaču te nudi namještanje brojnih opcija i funkcija. Jako je responzivan i može se personalizirati, a njime možete upravljati i putem glasovnih naredbi. Odnosno, ekran morate "dozvati" riječima "Hola hola". Od ostalih interesantnih značajki, valja istaknuti sjajnu 360 kameru te nekoliko različitih opcija ambijentalnog osvjetljenja koje možete namjestiti po svom guštu.
Zapremnina prtljažnika Cupre Born iznosi 385 litara, dok se sa spuštenim sjedalima dobiva zapremnina od 1267 litara.
Cupra Born može se pohvaliti s puno sigurnosne opreme, ali i čak pet različitih načina vožnje koje namještate ili na glavnom ekranu ili na volanu. Postoji i takozvani "Cupra" način vožnje, a stavite li auto u njega, osjetit ćete puno jači odaziv na gasu, jače regenerativno kočenje, a volan će postati nešto teži zbog preciznosti.
Naša testna Cupra Born bila je ujedno i najjači model sa 231 KS, a na hrvatskom tržištu u ponudi je i model s 204 KS. Neto kapacitet baterije iznosi 77 kWh, a nama je na testu to značilo da automobil može prijeći između 480 i 500 kilometara. Baterija se može puniti brzinom 135 kWh, a pri toj brzini će se od 0 do 100 posto napuniti za nekih 40-ak minuta.
Uz vašu Cupru najbolje je nabaviti Cupra Easy charging karticu koja vam omogućava da bezbrižno punite automobil na svim većim punionicama, bez da na svoje pametne telefone skidate razne aplikacije.
Born nije samo lijep, već je i "šparan" auto. Za vrijeme našeg teksta, prosječna potrošnja na zadnjih 3000 kilometara bila je 16,2, a u gradu se često znalo dogoditi da mu je potrošnja ispod 15 kWh. Štoviše, padala je čak i na 13,2 kWh. Malo je reći da sam bila oduševljena time.
Zbog nešto povišenijeg položaja za volanom, Born je jako pregledan i spretan u gradu. Na autocesti je bio iznenađujuće tih pa se i pri većim brzinama može normalno razgovarati u vožnji. Dakako, tu se potrošnja penje iznad 20 kWh, a pri brzini od 130 km/h, trošio je oko 21kWh.
Cupra Born kreće s cijenom od 43.800 eura, a za ovakav testni, odnosno najjaču verziju, platit ćete 55.681,58 eura.
Auto za koji nema zamjerke
Električnim automobilima (pre)često pronalazimo neke zamjerke. Obično kritiziramo doseg i bateriju, pa nam ne paše nam izvedba, pa nam je čudan položaj za volanom,…ukratko, električnim automobilima svjesno ili nesvjesno uvijek nalazimo neke mane.
Born je prvi električni automobil kojem osobno nisam mogla pronaći nikakvu manu. Sve je bilo na svom mjestu, potrošnja je bila ispod očekivane, vožnja je bila ugodna, tehnološki je automobil bio ispred konkurencije, a i jako mi se svidio njegov vanjski izgled. Ispunio je sva moja očekivanja i niti jedne sekunde nije mi bio dosadan u vožnji. Veselila sam se svakom trenutku kada bih se sjetila da negdje moram ići, pa makar to bilo i kada u gradu vlada najgori prometni krkljanac.
Zagriženi automobilski entuzijasti, oni kojima je najdraži miris benzina, reći će vam da su električni automobili dosadni i bez duše. Osobno se nikako ne mogu složiti s time, posebice ne nakon testa Borna.
Ovaj je auto zapravo na jako dobrom tragu da pokrene trend zabavnih električnih hothatcheva, kakvi su 70-ih i 80-ih bili prvi sportski kompakti. Potencijala ima i više nego dovoljno – kompaktan je, ima preko 200 KS i pogon na stražnjim kotačima. Za dobru zabavu na četiri kotača, drugo čovjeku gotovo da i nije potrebno…
Specifikacije
Cupra Born 77 kWh eBOOST
Paket opreme: eBOOST
Motor: Elektro
Pogon: Stražnji
Snaga: 231 KS
Okretni moment: 310 Nm
Veličina baterije: 77 kWh (neto)
Ubrzanje 0-100: 7 sek
Maksimalna brzina: 160 km/h
Mjenjač: Automatski 1-stupanj
Prosječna potrošnja na testu: 16,2 kWh/100 km
Doseg: 480-500 km
Brzina punjenja: 135 kWh
CO2: 0 g/km
Cijena početnog modela: 43.837,34 eura
Cijena testnog modela: 55.681,58 eura (bez uključenih poticaja za električna vozila).
Ostale testove automobila provjerite u našoj stalnoj rubrici Ženski kut.