Na zapadnom dijelu Ilice u Zagrebu u subotu je oko 22:50 sati u sudaru automobila i motocikla poginuo motociklist, a dan kasnije oko 14:30 na Jadranskoj magistrali, u mjestu Promajna, nakon slijetanja s ceste poginuo je još jedan motociklist. Tako se u protekla tri dana, uključujući i dvoje poginulih u Rugvici, u sudaru motocikla i kombija broj poginulih popeo na četiri. To je dramatično u vremenima potpuno neprimjerenim vožnji motocikala, piše Željko Marušić za Auto portal.
Posljedica je to i klimatskih promjena, ali i neosporne činjenice da je praktički svaki vozač motocikla, po Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, u svakoj vožnji u barem dva prekršaja: za neprilagodbu brzine uvjetima i za vožnju nedopuštenom brzinom. Brzinsko prekoračenje je često drastično, za više od 50 km/h, za što je kazna do 1990 eura, uz oduzimanje vozačke dozvole do 6 mjeseci. Time taj teški prekršaj postaje i kazneno djelo Obijesna vožnja. To je, izvjesno bio slučaj u sve tri tragične nesreće, jer mlade osobe na snažnim motociklima ovih dana najčešće ne voze zbog potrebe, nego hira.
Policija bi trebala početi ozbiljnije obuzdavati i kažnjavati teške brzinske prekršaje motociklista, a usto bi se dodatnim i progresivnim premijama obveznog osiguranja za rizične okolnosti demotivirale nerezonske zimske vožnje sportskih motocikala na istrošenim ljetnim gumama. Zbog toga bi trebalo uvesti sljedeće mjere:
- Pravo prvenstva prolaza oduzima se vozaču motocikla koji počini prekršaj po Zakonu o sigurnosti prometa na cestama čl. 54. st. 2 ili kazneno djelo Obijesna vožnja, Kazneni zakon, čl. 226.
- Za motocikliste do 24 godine treba uvesti odredbu Mladi vozač, s ograničenjem snage motora na 20 kW (27 KS), privremenom vozačkom dozvolom (trajna bi se izdavala nakon 24. godine ako ne bi skupili 6 kaznenih bodova) i nultu toleranciju na alkohol.
- Za razdoblje od 15. studenoga do 15 travnja uvesti dodatnu osiguravateljsku premiju za svaku regiju, ovisno o povećanju rizika prometne nesreće te progresivnu sa snagom motora.
- Intenzivirati kontrole brzine motocikala, postavljanjem radarskih kamera i policijskih patrola sa specijaliziranom opremom i postupcima za hvatanje i zaustavljanje prebrzih motociklista.
- Za skrivanje ili uklanjanje tablice, u svrhu onemogućavanja njenog snimanja policijskim uređajima kažnjavati oduzimanjem motocikla, bez obzira tko je vlasnik i oduzimanjem vozačke dozvole
Marušić napominje da su vozači i suvozači na motociklima ugroženiji od onih na četiri kotača te da to pokazuje usporedba njihovog udjela u prometu i stradavanjima. Promet na dva kotača sudjeluje tek s oko jedan posto, a stradalih je gotovo petina, pa vožnja na dva kotača nije 20 posto, nego 20 puta rizičnija. Dvije tisuće posto, posebice na skliskoj cesti i pri lošoj vidljivosti.
Sve što je rizično na četiri kotača, višestruko je opasnije na dva. Dodir među automobilima često završava bez većih posljedica, a svaki dodir s motociklom u vožnji može završiti tragično. Motociklisti su neusporedivo izloženiji rizicima skliske ceste, a pogibeljno može biti i malo šljunka. Iako lakše izbjegavaju frontalni sudar, to je manje važno od prethodnoga, ističe Marušić za Auto portal.