Vozače diljem Hrvatske jutros je dočekao "šamar" u vidu novih, viših cijena goriva. Prometni stručnjak i profesor na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu, dr. Željko Marušić, je istaknuo još jedan problem kada je u pitanju gorivo u Hrvatskoj.
"Na našim benzinskim postajama nitko ne kontrolira cijenu goriva. To je kao kad Vlada ograniči cijenu mljevenog mesa, onda se postavlja pitanje sadržaja komponenti, cijene, kvalitete i starosti. Slično je i s gorivom", rekao je Marušić za N1 televiziju.
Dodaje kako se mnogi građani javljaju kako im automobili lošije vuku i više troše. Kaže kako se to primjećuje pogotovo kod onih koji mogu kupovati gorivo u Sloveniji pa mogu usporediti njegovu kvalitetu. "To ukazuje na sumnju da kvaliteta našeg goriva ne odgovara standardima. Kad je kvaliteta goriva u pitanju, to je uvijek političko pitanje, iako je u osnovi tehničko. Jednom sam sudjelovao u istraživanju 2005., kad ga je vodila jedna novinska kuća i tada je nastala afera. Nakon toga, istraživanje je napravljeno samo jednom", rekao je.
'Ni promil biološkog goriva'
"Država nije u jednostavnoj situaciji, ona mora birati između loših opcija. Ali, svi govorimo da je ruska nafta jeftinija, ali nitko ne govori je li ona manje kvalitetna od libijske", dodao je.
Što se tiče kvalitete goriva, navodi kako je tu cijeli lanac mogućih uzroka. "Prvo imate kvalitetu nafte koju uvozimo, pa onda kvalitetu rafiniranja, zatim lanac distribucije, pa na kraju lanac isporuke. Svima savjetujem da kupuju gorivo u brendiranim tvrtkama. Nažalost, kad imate privatnika u pitanju, tada imate i veći rizik od lošeg goriva", rekao je Marušić.
Kaže da su svi parametri kvalitete goriva jednako važni. "Kao inženjer, da mogu birati ne bih stavio niti jedan promil biološkog porijekla goriva u svoj automobil. To je političko pitanje da se smanji ovisnost o gorivu iz arapskih zemalja i Rusije, ali nelogično je koliko se zagađuje okoliš kod proizvodnje takvih goriva. Tu je velik problem udio policikličkih aromatskih ugljikovodika, oni su povezani s kvalitetom nafte i s procesom rafinacije", rekao je stručnjak.
Dodaje da, ako prodavači žele uštedjeti, moraju prodavati gorivo ispod cijene pa prodaju ispod standarda. "To je prešutni deal. Mi vas nećemo kontrolirati, ali to ide nauštrb građana. Udio takvih spojeva ne smije biti veći od osam posto, a ako je više, onda motor više izgara, više vuče i veća je potrošnja goriva", rekao je Marušić.
'Kontra svih ekonomskih standarda'
"Kad su u pitanju nova vozila, tada bogati kupuju ona koja se pokreću na benzin, a sad je dizel 21 posto skuplji. Financijski najnesigurniji građani su uvijek kupovali dizelske automobile da bi se vozili jeftinije, ali oni u startu imaju više kilometara i skloniji su duplo skupljim popravcima što znači da su automatski skuplji. Sad ste vi tim siromašnim građanima izbili zadnji adut. To je licemjerno. Govori se o zaštiti građana, a onda ti siromašni građani voze 70 posto dizelskih automobila, a dizel je poskupio 21 posto. Znači kontra svih ekonomskih standarda", rekao je.
Smatra da je posebno pitanje teretni prijevoz, on je posebno vezan za dizelsko gorivo, a to je pitanje za strategije države. "Kad gledamo lančane efekte na cijene goriva i cijene usluga i roba opet će tu najveći ceh platiti građani koji imaju prosječna ili ispod prosječna primanja. Mi bismo trebali prvo vidjeti što mi kupujemo po nižoj cijeni i jesmo li mi uopće građanima nešto realno ponudili", rekao je Marušić.
Dodao je da građanima ne savjetuje korištenje premium goriva. "Je li to gorivo koje koristi posebnu naftu ili je prošlo posebnu rafinaciju, ne znam. Zbog čega država ne zaštiti građane pa kaže, platit ćete 16 posto skuplje gorivo, što je meni apsurd, ali znat ćete što dobivate", zaključio je dodavši da je najbolje da građani koriste obično gorivo i po potrebi doliju posebne specijalizirane aditive ako žele kvalitetnije gorivo.