U ponedjeljak, 29. siječnja, objavljeni su prvi rezultati ovogodišnje nagrade "Ženski svjetski automobil godine". Nakon prvog kruga glasanja u kojem je sudjelovalo 75 automobilističkih novinarki iz 52 zemlje svijeta s pet kontinenata, svjetska je javnost doznala pobjednike u pet kategorija, a koji ulaze finale nakon kojeg će se 8. ožujka, povodom Međunarodnog dana žena, znati ukupni pobjednik.
Konkurencija je ove godine bila žestoka. Biralo se između čak 62 modela koji su bili raspoređeni u pet kategorija - obiteljski automobil, veliki automobil, SUV, ekskluzivni automobili i 4x4 & PickUp, a pobjednici su Volvo EX30, BMW 5 Series, Kia EV9, Aston Martin DB12 i Volkswagen Amarok.
Da bi neki model konkurirao za nagradu, morao je biti lansiran na najmanje dva kontinenta između 1. siječnja i 31. prosinca 2023. godine.
Često se ova nagrada koju dodjeljuje jedini žiri sastavljen isključivo od žena krivo percipira. Naime, ovdje se ne bira "ženski automobil", jer takav ne postoji. Cilj ove nagrade koju je 2009. godine osnovala novozelandska novinarka Sandy Myhre je dati vidljivost ženama u automobilskom svijetu i kroz nagradu pridonijeti tome da se glasovi žena čuju na svim kontinentima. Koliko god moderna vremena ne dijele poslove i zanimanja na "muške" i "ženske", većina ljudi, nažalost, i dalje automobile i sve oko automobila smatra "muškim poslom".
Kriteriji prilikom glasanja temelje se na istim načelima koja vode svakog vozača pri odabiru automobila pa se u obzir uzimaju aspekti kao što su sigurnost, kvaliteta, cijena, dizajn, lakoća vožnje, prednosti i utjecaj na okoliš.
Žene žele sigurne automobile
A što točno žene žele od automobila i koje su im stvari važne prilikom odabira? Južnoafrička novinarka Charleen Clarke, ujedno i članica žirija, protekle je godine objavila zanimljivo istraživanje u kojem je prokazala koje značajke kod automobila žene smatraju najvažnijima. Studija je pokazala da je racionalnost vrlo važna pri donošenju odluka o kupnji automobila od strane žena, dok su sigurnost, funkcionalnost, pouzdanost, performanse i okoliš među najvažnijim čimbenicima koje se uzimaju u obzir.
Prema istraživanju, najvažnija značajka koju žene žele kod automobila je sigurnost, dok su na drugom mjestu praktičnost, performanse i prostor. Što se tiče sigurnosnih značajki, ističe se da su ženama važne opcije kao što su kamere za parkiranje te opcija nadzora mrtvog kuta, dok se od praktičnih značajki u automobilu najčešće spominju džepovi za pohranu, držači za čaše i slično.
Jedan od zaključaka istraživanja je da je ženski pristup svijetu automobila više racionalan nego emotivan. Novinarka Fran Muñoz iz Čilea naglasila je tada da se – suprotno uvriježenom mišljenju – žene oslanjaju na glavu, a ne na srce kada je riječ o odabiru automobila. "Žene su sve bolje informirane i uvijek ih zanima imati što više informacija pri ruci kada se odlučuju na kupnju automobila", rekla je.
Važan i položaj sjedenja
Kada je u pitanju kupnja automobila, prioriteti žena često su određeni specifičnim potrebama situacije svake pojedinke. Novinarka Nicole Wakelin iz SAD-a istaknula je da žene traže značajke koje pojednostavljuju svakodnevni život. "To nije isti skup značajki za svaku ženu. Oni koji putuju na posao žele udobnost i brz, ali štedljiv automobil. Mame traže prostor za djecu i sve njihove stvari, kao i lak pristup zakopčavanju male djece koja se migolje u autosjedalicama", istaknula je.
Elana Scherr, također iz SAD-a, dodala je da mnoge njezine prijateljice daju prednost ocjenama sigurnosti i potrošnji goriva, a tek nakon toga nakon čega slijede izgled i interijer automobila.
Tina Vujanović, poznata automobilistička novinarka iz Srbije, nadodala je rezultate svog istraživanja u kojem je sudjelovalo 14.000 vozačica. "Ishod je bio da su sigurnosne značajke i položaj sjedenja (što viši, to bolji) ženama iznimno važni”, kazala je Vujanović.
Još jedna iznimno važna stavka u posljednje vrijeme je održivost automobila, odnosno emisije štetnih plinova. "Žene vozačice postaju svjesnije utjecaja automobila na okoliš. U skladu s tim, žene proučavaju podatke o emisijama i, gdje god je to moguće, odabiru 'zeleniju' opciju vožnje”, kazala je Charleen Clarke, koordinatorica studije i sutkinja WWCOTY žirija.
POGLEDAJTE VIDEO: Kako smanjiti napučenost automobilima u gradovima? Gradonačelnica Pariza uvodi skuplji parking za SUV-ove