Električna vozila prošle su godine postala pravi hit u Hrvatskoj, a jedan od razloga zašto se tražilo 'vozilo više' bile su i potpore Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost koje su se dodjeljivale građanima za poticanje kupnje energetski učinkovitih vozila. Poticaji su se dijelili u dva navrata i oba puta podijeljeni su u rekordnom roku.
Hoće li poticaja biti i ove godine? Iz Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost stižu dobre vijesti, a na naš upit odgovaraju potvrdno - da, poticaja će biti!
Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost već niz godina građanima, tvrtkama i javnom sektoru osigurava poticaje za razne aktivnosti dekarbonizacije prometnog sustava. "Između ostalog, provodimo i program Vozimo ekonomično, u sklopu kojeg se potiče kupnja energetski učinkovitih vozila. Program sufinanciranja je pokrenut 2014. godine te je u osam godina sufinancirano više od 6500 energetski učinkovitih vozila, a njegov nastavak je planiran i u godinama koje slijede, što je u skladu našom, ali i Europskom, klimatsko-energetskom politikom te ciljevima održivog prometnog sustava", kazali su nam iz Fonda.
Sredstva odobrena za oko 2000 vozila
Prošle je godine budžet sufinanciranja bio više za 140% posto u odnosu na 2020. godine, a za nova je električna vozila bilo dostupno čak 105 milijuna kuna. U konačnici, sredstva su odobrena za oko 2000 novih energetski učinkovitih vozila, uz značajno izmijenjen način prijave za sufinanciranje. U provedbu programa bilo je uključeno više od 260 prodajnih mjesta, 45 zastupnika sa 86 marki i gotovo 500 modela vozila.
"Odlični rezultati i povratne informacije svih uključenih su nas ohrabrili da s takvim principom nastavimo i u ovoj godini, iako nisu isključene dodatne prilagodbe nekih od odrednica Javnog poziva. Informacije o budžetu i datumu objave javnog poziva još nemamo, no iste ćemo objaviti na našim stranicama čim budu definirani", odgovaraju nam na upit kada bi mogla ići nova runda poticaja.
Kad je riječ o samoj provedbi projekata odnosno isplati sredstava, Fond sredstva isplaćuje isključivo nakon što vozilo bude kupljeno, što je i propisano Javnim pozivom. "Za kupnju vozila, korisnicima je na raspolaganju bilo devet mjeseci, a po zaprimanju vozila, nam trebaju poslati pripadajući Zahtjev za isplatu sredstava i potrebnu dodatnu dokumentaciju poput računa, na temelju čega Fond radi jednokratnu isplatu", kažu nam.
Zbog problema s isporukom dodana posebna odredba
Problem globalne razine, neisporuka vozila zbog nestašice čipova, okrznuo je i njih. Naime, doznali smo da neki građani koji su se prijavili i dobili poticaje, još uvijek čekaju na svoja vozila te su im se rokovi isporuke do sada nekoliko puta 'probijali'.
"Kašnjenje isporuke vozila smo do sada imali u doista rijetkim slučajevima, njih svega nekoliko. Međutim, s obzirom na situaciju na domaćem i svjetskom tržištu, bili smo svjesni takve mogućnosti i za veći broj korisnika. Upravo smo zato u uvjete Javnog poziva uključili sljedeću odredbu, koja omogućava produljenje roka: "Iznimno, iz Fondu opravdanih razloga, a u skladu s posebnim propisima moguće je po prethodno donesenoj poslovnoj odluci direktora Fonda i pod jednakim uvjetima za sve korisnike regulirati ugovorne odredbe vezane uz rok provedbe predmeta ugovora." Zasad za navedeno nije postojala potreba", odgovaraju na upit Net.hr-a iz Fonda.
Isplatu poticaja za električna vozila građani su još prošle godine pozdravili, a upravo zbog toga mnogi su se u konačnici i odlučili uzeti električne automobile. Stoga ne sumnjamo da će i ove godine kada se raspiše javni poziv, pomama za poticajima biti ogromna te da će broj električnih automobila u Hrvatskoj ove godine još narasti.