Od zrakoplova s pogonom na nuklearnu fuziju do nove generacije svemirskih letjelica projektiranih da prenose turiste na Mjesec, nije teško biti oduševljen neustrašivo ambicioznim dizajnima letjelica Oscara Viñalsa, piše CNN.
Futuristički koncepti ovog dizajnera iz Barcelone djeluju kao nešto iz znanstveno-fantastičnog filma. Ali ovaj dizajner nije povezan s NASA-om niti bilo kojom drugom agencijom za istraživanje svemira. Nije niti diplomirani zrakoplovni inženjer. No njegove su hrabre vizije oduševile entuzijaste letenja širom svijeta.
"Tehnologija često dolazi u radikalnim ometajućim valovima, upjesto kroz progresivnu promjenu", izjavio je Viñals.
Futuristički koncepti
Niti jedan od Viñalsovih koncepata vjerojatno neće tako skoro postati stvarnost, između ostaloga zato što potrebna tehnologija još ne postoji. No on je uvjeren u ostvarivost njegovih dizajna, barem s teoretskog stajališta.
"Nije mi namjera da moji dizajni samo izgledaju lijepo", kaže dizajner, koji je proveo većinu svoje profesionalne karijere kao grafički dizajner slobodnjak koji je radio za ekipe automoto utrka. "Svaki je dizajn temeljen na dubinskim istraživanjem i očekivanjem da će jednog dana poslužiti kao osnova pravog projekta."
"Čiste letjelice, nanotehnologije, umjetna inteligencija, prenosivi fuzijski reaktori, sustavi kontrole aktivnog toka. Mnoge od tih stvari sada su u laboratorijama, u konceptnom stadiju, a mislim da će dosta toga s vremenom postati stvarnost."
Samouki dizajner
Viñalsov ambiciozni, spekulativni dizajn djeluje dobro prilagođen današnjim vremenima kada nove disruptivne tehnologije počinju u potpunosti mijenjati sve što možemo očekivati od zrakoplovne industrije u nadolazećim desetljećima.
Nedostatak formalnog inženjerskog obrazovanja nije se pokazao zaprekom, jer je se Viñals posvetio intenzivnom programu samopoduke. Uz to je uložio i znatnu novčanu svotu u najmodernije alate, poput profesionalnog softvera za projektiranje zrakoplova.
Rezultat je eklektrična mješavina koja pristaje Viñalsovoj viziji budućnosti u kojoj različite tehnologije evouliraju paralelno, te svaka pokriva određeno područje tržišta.
"Za kraća ćemo putovanja koristiti električne i hibridne zrakoplove različitih veličina, dok za veće udaljenosti možemo imati hipersonične letjelice koje će koristiti podorbitalne putanje, čto će biti mogućnost otvorena bogatim putnicima ili onima koji se budu osjećali avanturistički, dok će nadzvučni zrakoplovi prevoziti po nekoliko stotina putnika. Ove druge mogle bi pokretati nove tehnologije, poput kompaktnih fuzijskih reaktora ili ramjet sustava."
"Te na kraju, divovski zrakoplovi s do tri kata pokretani hibridnim motorima mogli bi biti poput kruzera, sa stotinama putnika u sebi."
Neograničene mogućnosti
Zajednička crta koja se provlači kroz cijeli Viñalsov portfelj je fokus na ekološke tehnologije. Naprimjer AWWA Sky Whale, zrakoplov projektiran s samopopravljajućim krilima i kapacitetom od 755 putnika, ili AWWA-QG Progress Eagle, trokatni zrakoplov s nula emisija ugljika koji stvara vlastitu električnu struju i 75% je tiši od današnjih aviona.
Viñals posjeduje veliki entuzijazam za nuklearnu fuziju kao izvorom energije s doslovno neograničenim mogućnostima. "Da, ovo je sve još godinama udaljeno, no daleko od toga da se radi o fantaziji, čak i velika imena u industriji ulažu u ovo. Tako naprimjer Lockheed Martin već neko vrijeme radi na prenosivom fuzijskom reaktoru."
U stvari, Viñalsovi zrakoplovi nisu samo bez štetnih emisija, vać bi i doprinjeli čišćenju našeg neba. Tako su neki od nejgovih koncepata opremljeni uređajim koji hvata i izvlači ugljik iz atmosfere, a čak je i smislio letjelicu opremljenu laserom koja bi uništavala razno smeće koje je čovjek ostavio u svemiru (MKS-1B LSJC Space Debris Cleaner).
Jasno, samo će vrijeme reći koliko će ovoga jednom postati stvarnost.
Viñalsa su već kontaktirale tvrtke i ulagači sktivni na polju zrakoplovne inovacije kako bi se poslučili njegovom kreativnošću i uvidima u nove tehnologije. Iako mu se nude poslovi projektiranja konkretnih zrakoplova, on za sada ipak preferira zamišljati ne tako daleku budućnost.