Bez obzira na oštre političke tonove koji su u to vrijeme bili u modi između istočnog i zapadnog bloka, poslovni ljudi su našli prostora da se između posvađanih ideologija nađe prostor za suradnju i stvaranje profita pa se tako rodila ljubav između "mrskih" francuskih kapitalista i još "mrskijih" rumunjskih komunista.
Jedno od "djece" tog čudnog braka bio je ARO 4x4, terenac koji smo mogli viđati na cestama bivše države, a koji je izgledom bio nalik na mali traktor Tomo Vinković poklopljen ormarom.... Ok, bili su tu prozori koje načelno na ormaru nemate, ali ostalo je bilo manje-više tako.
U to vrijeme izgled SUV-a nije bio toliko važan koliko su bile važne cijena i performanse, pogotovo pogon na sva četiri kotača koji je bio više nego poželjan na lošim i slabo održavanim cestama, a koji je bio rezerviran za skupe brendove nedostupne socijalističkom čovjeku.
Pouzdan i jeftin
ARO danas više ne postoji, ljubav između Francuza i Rumunja traje i dalje, a evolucija u autoindustriji je učinila svoje na polju dizajna i kvalitete.
Rezultat svega gore navedenog je i Dacia Duster 1.5 dCi koju smo imali na testu.
Filozofija je poznata iz vremena blokovskih podjela a to je - nismo razvikani brend, ali smo pouzdani i jeftiniji od takvih.
Na prvi pogled, Duster je simpatičan i razmjerno dopadljiv terenac, SUV ili crossover, atraktivne zelene altai boje kod kojega bočnom siluetom dominiraju veliki blatobrani, kotači s aluminijskim naplatcima i krovni nosač, koristan ukras svakog rasnog terenca koji drži do sebe. Sprijeda kromirana maska, dobro uklopljeni farovi i aluminijska zaštitna ploča koja sugerira off-road karakter, a straga… pa zapravo ništa posebno, hauba, dva svjetla i branik. Malo monotono, ali prepoznatljivo (za Daciu).
Solidna prolazna ocjena
Ukratko, solidna prolazna ocjena. Unutrašnjost u skladu sa cijenom, ne izaziva erupcije oduševljenja nego je skladna, logična, ali skromna. Naš testni model je ujedno bio i najopremljeniji model u prodaji koji uz klasičnu opremu tipa volan, mjenjač, prozori i vrata ima i ekran osjetljiv na dodir, stakla na struju, stražnji senzor za parkiranje i elektronički upravljive retrovizore.
Galerija
Upravljač je dobro postavljen (pomiče se po visini, ali ne i po dubini), ručica mjenjača također, kontrolna ploča (preuzeta od starijih Renaulta) je pregledna i jasno čitljiva. Ručna klima koja doista izvrsno hladi, udobna sjedala koja ne zamaraju ni na duljim putovanjima i mnogo prostora za putnike na stražnjoj klupi su sve argumenti za zadovoljnog korisnika. Preglednost u vožnji je odlična, zahvaljujući povećanoj visini od tla i velikim staklenim plohama kao i za ovu klasu već standardno velikim bočnim retrovizorima. Za vožnju je zaslužan provjeren i pouzdan Renaultov 1.5 dCi 110 KS snažan motor koji bez problema vuče ili gura 1400 kilograma teškog Dustera.
Vuče li, gura ili sve odjednom, to je izbor vozača koji na raspolaganju ima tri opcije pogona, a to su prednji pogon, automatski 4X4 ili zaključani (špera).
Bez problema na off-road terenima
Od Nissana je ugrađen provjereni hidraulični diferencijal koji u suradnji s navedenim motorom i dobro složenim omjerima brzina u mjenjaču bez problema odrađuje sve zadatke kako na cestama tako i na težim off-road terenima. Zapravo, kada smo kod težih terena, jedino realno ograničenje za Dustera su njegove gume jer pogon i motorizacija ostavljaju dojam da mogu kamo god treba samo ako gume mogu izdržati. Bez ikakve zadrške možemo reći da su nas terenske sposobnosti Dustera najviše iznenadile te uopće nije čudno da je Duster službeno vozilo HGSS-a.
U gradu i na otvorenoj cesti Duster je pokazao solidne performanse te s obzirom na gabarite i masu, umjerenu prosječnu potrošnju od osam litara.
Šest brzinski mjenjač ili bolje rečeno 1+5 brzinski mjenjač (zbog kratke prve brzine) odlično funkcionira u gradskim gužvama te zbog 240 Nm okretnog momenta i dobro usklađenih prijenosnih omjera u mjenjaču odlično vuče iz niskih okretaja (već pri 1500 o/min).
Prva brzina je ekstremno kratka, služi kao reduktor na teškim terenima pa je gradom preporučljivo kretati s drugom brzinom koja to odrađuje isto kao prva kod "običnih" automobila
Odlične kočnice
Idealna putna brzina na otvorenoj cesti je oko 140 km/h, pri kojoj motor lijepo prede, a buka u kabini je minimalna, što znači da poštujući ograničenja brzine možete putovati dugo i udobno. Maksimalnih 170 km/h je moguće dostići, ali to definitivno nije okruženje za Dustera u kojemu dugo želi biti.
Kočnice su se pokazale odlične kako na cesti tako i na teškim terenima, nisu prejake, lako se doziraju i zapravo odišu francuskom udobnošću. Off-road vožnja je prava poslastica te u trenucima ne možete vjerovati kojom lakoćom Duster svladava teške prepreke kao što su nagibi, šumski putevi, kanali, nasipi i sl.
Tu do izražaja dolazi ta kratka prva brzina kako na usponima tako i na strminama gdje gotovo da nema potrebe za kočenjem. Kada smo završili s off-road ludostima, sišli smo na cestu, isprali Dustera i nastavili kao da se ništa nije ni dogodilo. Veselo je odradio sljedećih 450 kilometara otvorene ceste i grada kao da nikada šume i vode nije ni vidio.
Svestran
Testirana Dacia Duster vozilo je za sve uvjete te je predmet želja mnogih koji si ne mogu priuštiti skupe terence (najjeftiniji je barem 10.000 eura skuplji od najopremljenijeg Dustera).
Duster nije savršen, razmjerno je lijep i svakako nije najudobniji automobil kojega ćete voziti. Međutim, za taj novac pruža svestranost i pouzdanost koju ćete teško ili nemoguće naći trenutačno na tržištu. Dakle, ako ste vlasnici nepristupačnih vikendica, voćnjaka, vinograda ili avanturisti, zaljubljenici u prirodu, lovci, krivolovci kao i svi ostali koji imaju čestu želju pobjeći na neku drugima nepristupačnu osamu (ali ne pješice), Duster će vas cjenovno prihvatljivo, sigurno i pouzdano tamo odvesti uz prosječnu potrošnju od simboličnih šest litara na 100 kilometara. Dacia posljednjih godina jednostavno i sustavno ruši sve predrasude na račun rumunjske proizvodnje, a Duster je najbolji primjer te politike.
TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Dacia Duster URBAN Explorer 1.5 dCi 110 4x4
Motor - 4 cilindra, turbodizelski Obujam - 1461 ccm Snaga - 80 kW/110 KS pri 4000/min Moment - 260 Nm pri 1750/min Mjenjač - ručni, 6 stupnjeva Maks.brzina - 168 km/h 0-100 km/h - 12,4 s Potrošnja - 4,8/4,7/4,7 l/100 km Test - 6 l/100 km Emisija CO2 - 123 g/km Dimenzije - 4316/1822/1695 mm Prtljažnik - 475 l Masa - 1395 kg Jamstvo - 3 godine Cijena osnovnog modela - 140.500 kuna Cijena testiranog modela - 158.292 kune