Ovo izvješće, koje je izradila organizacija CE Delft za Europsku alijansu za javno zdravstvo (EPHA), nevladinu platformu sa sjedištem u Bruxellesu, proučava 432 grada u 27 zemalja Europske unije, Ujedinjenog Kraljevstva, Norveške i Švicarske.
Studija upoređuje tri glavna onečišćivača zraka - čestice, ugljični dioksid i ozon, te njihove troškove povezane s liječenjem, smanjenog životnog vijeka ili bolesti poput teškog kroničnog bronhitisa i slično.
London predvodi gradove s najvišim troškovima povezane s onečišćenje (11.4 milijarde eura), ispred Bukurešta i Berlina, dok je Pariz na sedmom mjestu. Zagreb se, na ovoj ljestvici top 25 gradova s najvećim troškovima smjestio na 24 mjesto.
![Image](https://d19p4plxg0u3gz.cloudfront.net/35d80a9e-929c-11eb-ac11-0242ac120012/v/42bc9a34-9d0c-11eb-a404-cedfb09875dd/1280x1280-42bcbbf4-9d0c-11eb-8f97-cedfb09875dd.webp)
![Image](https://d19p4plxg0u3gz.cloudfront.net/35c3f0d6-929c-11eb-ab7b-0242ac120012/v/42bc9a34-9d0c-11eb-a404-cedfb09875dd/1280x1280-42bcbbf4-9d0c-11eb-8f97-cedfb09875dd.webp)
"Naše istraživanje otkriva koliko je otrovni zrak štetan za zdravlje, ali i koliko značajnih nejednakosti postoji između različitih europskih zemalja", komentira glavni tajnik EPHA-e Sascha Marschang, koji je dodao kako "situaciju mogu poboljšati politike javnog prijevoza, a gradovi mogu smanjiti troškove potičući mobilnost koja ne zagađuje okoliš".
Zagađenje zraka u gradovima posljedica je nekoliko čimbenika - prijevoza, grijanja domova ili čak industrijskih ili poljoprivrednih aktivnosti. Iako je teško precizno procijeniti udio svakog od ovih sektora, izvještaj se bavio prijevozom i procijenio da porast broja automobila u gradu za samo 1 posto povećava socijalne troškove za gotovo 0.5 posto.
"Moramo se potruditi prijeći na prijevoz koji manje zagađuje - hodanje, vožnju biciklom i električna vozila", dodao je Marshang.
Zagađenje zraka odgovorno je za 480.000 preranih smrtnih slučajeva u Europi, navodi Europska agencija za okoliš (EEA), a te brojke bi mogle biti samo veće.